31 Mayıs 2016 Salı

Forex'te aracı kurumlar nasıl para kazanıyor?


  Forex'te yatırım yaparak, kazanç elde etmek isteyen yatırımcıların en fazla merak ettiği sorulardan bir tanesi aracı kurumların kazancıdır.Rekabet piyasasının oldukça yüksek olduğu, her bir kurumun farklı avantaj, spread ve kampanya sunduğu kurumların gerçekte nasıl para kazandığını bilmek hesap açımında en doğru kararı alabilmek açısından önemlidir.Türkiye’de yaklaşık 40 kurumun SPK lisans belgesi ile işlem sunduğunu düşünürsek, işlem yapacağımız kurumu seçerken dikkat etmemiz gerekenlerden birisinin de, şirket kazanç politikasının ne şekilde olduğu söylenebilir.

forex kurumlar


Aracı kurumların kazanç yöntemleri


1-  SPREAD


   Forex’te işlem yaparken ALIŞ yapıyorsak SATIŞ, SATIŞ yapıyorsak ALIŞ fiyatından işleme gireriz.Yani ALIŞ ve SATIŞ fiyat farkı kadar maliyet ödemiş oluruz. Aynı döviz bürosu mantığı gibi aracı kurumlar spread dediğimiz bu ALIŞ-SATIŞ farkından kazanmaktadır.

   Döviz bürosunda dolar almak istediğimizde o anki USDTL kurundan bize satışını yaparlar.Sonrasında merkez bankasından eşleme yaparak, aradaki makas yani fark kadar karları olur.
   Forex firmaları da aynı şekilde çalışarak kazanç elde ederler. Müşteriden aldıkları fiyatı aynı şekilde yurtdışı büyük fiyat sağlayıcı bankalara karşı pozisyon açarak iletirler.Yurtdışı fiyat sağlayıcıya 5 usd spread öderken, müşteriden 10 usd spread alarak aradaki fark kadar kar elde etmiş olurlar.

   Bu şekilde çalışan kurumların hazinesi, işlem masası bulunmamaktadır ve sadece spreadten kazanarak, kur riskine girmemiş olurlar.
  Forex’te kaldıracın etkisi ile hacimler oldukça yüksek olduğu için ödenen fark çok düşüktür. Döviz bürosunda ve bankalarda döviz alım satım işlemlerinde, bu kadar yüksek kur farkı olmasının sebebi işlem hacimlerinin düşük olması dolayısıyla kurumların daha yüksek gelir elde etme isteği ile spreadleri açmasıdır.

   Rekabetin yüksek olduğu aracı kurumlar arasında en fazla müşteri çekmeye yarayan araç spread oranlarıdır.Forex'te işlem sunan kurumlar yurtdışına ödediği spread ile müşteriye verdiği spread arasındaki farktan kazandığı için, müşteri sayısını artırmak amaçlı düşük spread vererek, daha düşük gelire katlanabilir.Hatta bazı firmalar elde ettiği gelir ile maliyeti, başabaş noktasında olsa dahi sırf daha fazla müşteri yakalamak amacıyla düşük spread vermektedir.
   Kurum açısından bakarsak, bu şekilde çalışan firmalar, direkt fiyat sağlayıcılarına emirleri göndererek kur riskini almadan işlem sunmaktadırlar.Dolayısıyla müşteriler ne kadar çok işlem yaparsa o kadar kazançları olur. Yani kurum sizin kar yada zararınızla ilgilenmez.Onun için önemli olan ne kadar sık işlem açtığınızdır.
   Müşteri gözüyle bakarsak işlem yaparken en düşük spread oranları ile çalışmak isteriz. Karımızı artırmamız için ne kadar az ekside başlarsak o kadar iyi olacaktır. Dolayısıyla kurum arayışına geçerken bize sunulan en düşük alım satım farkına sahip kurumları seçeriz.Ancak burada dikkat etmemiz gereken nokta, tüm firmaların ortalama spread oranlarından çok daha düşük spread veren firmaların bunu nasıl sağlayabildiği olmalıdır.Sırf düşük spread alacağım diye, geri kalan hizmetlerinde başarısız, güvenilir olmayan firmalarla çalışmak bizi uzun vadede sıkıntıya sokabilir.

 2-PİYASA YAPICISI


  Sadece spreadten kazanmak istemeyen kurumlar, döviz riskini de üzerine alarak fiyatları kendileri sağlamayı tercih edebilirler.Kurum içindeki hazine ve işlem masası aracılığı ile gerçekleştirilen işlemlerde, müşterinin yaptığı işlemlerden kar etmesi onların dezavantajlarına, yapılan işlemlerden zarar etmesi ise avantajlarına olur.

   Piyasa yapıcı firmalar eğer müşteri zarar ederse KAR, kar elde ederse ZARAR ederler.

   Forex’te bilinçli bir şekilde işlem yaparak kar elde eden müşteri sayısı az olduğu için, bu politika ile işlem yapan kurumların kazançlarının oldukça yüksek olduğunu söyleyebiliriz.
   Müşteri açısından bakarsak, belki daha iyi bir spread oranı ile işlem açsalarda, gerçek piyasadaki fiyatlardan çok farklı emirler gerçekleşebilir bu da aslında kardan çok zararlarına olur.Yahut kurumlar müşterinin karda olduğu zamanlarda kotasyon vermeyebilir, müşteri emirlerini gerçekleştirmede, hesaptan para çekim taleplerinde, tp/sl seviyelerinde sıkıntıya düşürebilir.


 3-SWAP


   Swabın ne olduğuna daha önceki Swap nedir başlıklı yazımızda değinmiştik. Aracı kurumlar aynı spread oranlarında olduğu gibi müşteriye yansıttıkları swap oranlarında da kendi fiyat aldıkları kurumlarındaki maliyete göre, aradaki fark kadar kazanç elde edebilirler.

  Swap maliyetine katlanmak istemeyen müşteriler swapsız hesap açılımı için firma araştırmasına gidebilir.Ancak belirli şartları olabileceği için detaylı bilgi alınmasında fayda vardır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder